Japan Expedition 2023

01-11-2023

Ogólna relacja z wyprawy rowerowej "Japan Expedition 2023" – 16.05.2023 do 13.06.2023

Podczas wyprawy rowerowej "Japan Expedition 2023" miałem okazję odkryć fascynującą i pełną kontrastów Japonię. Ta podróż była moją drugą wyprawą rowerową w 2023 roku i jednocześnie częścią nietypowego roku, który upłynął mi na odkrywaniu różnych zakątków świata. Po zimowym wyjeździe do Alaski w marcu, postanowiłem zmierzyć się z japońskimi trasami i przełęczami, w szczególności zdobyć najwyższe drogi kraju.

Japonia jest krajem pełnym kontrastów geograficznych i kulturowych, co sprawiło, że wyprawa ta była wyjątkowym doświadczeniem. Moim celem było pokonanie jak największej liczby podjazdów znajdujących się powyżej różnych pułapów - 2000, 3000, 4000 i 5000 metrów nad poziomem morza. Zanim przybyłem do Japonii, zdobyłem już 503 podjazdy na całym świecie, ale teraz chciałem kontynuować to wyzwanie na japońskich trasach. W Alpach japońskich udało mi się pokonać 16 podjazdów powyżej 2000 metrów.

Podczas 28 dni wyprawy przemierzyłem dystans wynoszący 2462 kilometrów wyłącznie na rowerze. Oczywiście, nie wszystkie dni były dniem jazdy, uwzględniłem dwa dni przelotów i kilka dni przerwy, aby odpocząć i zabezpieczyć się przed deszczową pogodą. Jednakże średnia dzienna odległość podczas 23 dni jazdy wyniosła imponujące 112 kilometrów. Przebyłem co najmniej 30 000 metrów przewyższeń, co oznaczało średnie przewyższenie wynoszące 1300 metrów dziennie, ale często pokonywałem o wiele większe przewyższenia, nawet przekraczające 2000 metrów dziennie.

Podczas wyprawy skoncentrowałem się na obszarze wyspy Honsiu, największej i najbardziej zaludnionej wyspie Japonii. W Alpach japońskich, na zachód od Tokio, znajdują się trzy pasma górskie: Południowe, Centralne i Północne, oraz masyw wulkanu Fudżi. To właśnie tam znalazłem wiele podjazdów na wysokościach przekraczających 2000 metrów. Warto dodać, że w Japonii nie ma dróg asfaltowych na wysokościach przekraczających 3000 metrów nad poziomem morza, a najwyżej położoną asfaltową drogą jest Norikura Skyline Road na wysokości 2716 metrów n.p.m.

Rozpocząłem wyprawę od wulkanu Fudżi, symbolu Japonii, którego szczyt sięga imponujących 3776 metrów nad poziomem morza. Istnieją trzy różne drogi prowadzące na wysokość powyżej 2000 metrów, a zdobycie Fudżi było jednym z kluczowych celów wyprawy. Na trasie napotkałem trzy główne trasy: Mount Fuji Skyline (2378 m), Fuji Subaru Line (2304 m) i Fuji Azami Line (2000 m).

Podczas wyprawy nocowałem głównie w namiocie, na odludnych górskich szlakach, w lasach, na parkingach i w miejscach obsługi kierowców. Oczywiście, istniały także opcje noclegu w hostalach, ale ze względu na koszty, większość czasu spędziłem pod namiotem. Cena noclegów w Japonii była dość wysoka, a za miejsce w wieloosobowym dormitorium w hostelu trzeba było zapłacić około 3000 jenów, czyli około 90 złotych za noc.

Jednak jednym z najbardziej pamiętnych aspektów wyprawy była japońska kuchnia. Próbowałem różnorodnych dań, w tym sushi, ramen, tempura, okonomiyaki i wiele innych. Kuchnia japońska okazała się nie tylko smaczna, ale także zdrowa i różnorodna. Nie mogłem sobie odmówić przyjemności spróbowania lokalnych przysmaków, a także tradycyjnych napojów, takich jak zielona herbata matcha i sake.

Ruch drogowy w Japonii okazał się być wyjątkowo bezpieczny i zorganizowany. Kierowcy zawsze przestrzegają przepisów i szanują rowerzystów, co sprawiło, że podróżowanie po drogach krajowych było bardzo komfortowe. Infrastruktura drogowa była na bardzo wysokim poziomie, co ułatwiało przemieszczanie się na rowerze.

Podczas wyprawy odwiedzałem także wiele miejsc o znaczeniu kulturowym, takie jak świątynie buddyjskie i shintoistyczne, zamki, tradycyjne wioski oraz muzea. To pozwoliło mi lepiej zrozumieć dziedzictwo Japonii i poznać historię i tradycje tego fascynującego kraju. Lokalni mieszkańcy byli zawsze bardzo przyjaźni i pomocni wobec obcokrajowców.

Warto podkreślić, że wyprawa ta była znakomitą okazją do poznania kultury, tradycji i przyrody Japonii. Mimo że nie zawsze było łatwo, każdy moment wyprawy był niezapomnianym doświadczeniem.

Statystyki wyprawy:

  • Przejechane 2462 km po Japonii na rowerze.
  • 28 dni wyprawy, w tym 22 dni jazdy.
  • Średnia dzienna odległość wynosząca 112 km.
  • Minimalna całkowita liczba przewyższeń wynosząca co najmniej 30 000 metrów.
  • 16 podjazdów powyżej 2000 metrów n.p.m.
  • 11 podjazdów poniżej 2000 metrów n.p.m.
  • Najwyższy podjazd wyprawy to Norikura na wysokości 2716 metrów n.p.m.
  • Najtrudniejszy podjazd to Subashiri Fuji Road.
  • 3 dni deszczowe.
  • Amplituda temperatur od 4°C do 29°C.
  • Koszt wyprawy wyniósł od 7,5 do 8 tysięcy złotych.

Podczas mojej wyprawy rowerowej na Japonię postawiłem na minimalistyczny sprzęt, który pozwalał mi zachować lekkość i swobodę ruchów. Wybrałem rower gravelowy typu Author Ronin, który doskonale sprawdził się na różnorodnych trasach Japonii. Oprócz tego, moim towarzyszem były cztery sakwy Extrawheel Biker, torba na kierownicę oraz namiot MSR Elixir 1, który zapewniał mi komfortowy sen podczas noclegów na szlakach. Do tego dobrałem śpiwór Mammut Nordic OTI Spring, który chronił mnie przed zimnem podczas chłodniejszych nocy.

W trakcie wyprawy nie mogłem zapomnieć o pozostałym wyposażeniu. Smartfon Motorola Thinkphone był niezbędny do nawigacji, kontaktu z bliskimi i dokumentowania mojej podróży. Zegarek sportowy Suunto 9 Peak Pro pomagał mi śledzić parametry treningowe i kontrolować czas. Nie zapomniałem także o aparacie kompaktowym Sony HX60, który umożliwiał mi uwiecznianie pięknych krajobrazów i chwil z wyprawy.

Najważniejszym celem mojej wyprawy było pokonanie najwyższych przełęczy i dróg Japonii. Oto lista tych imponujących osiągnięć:

  • Mount Fuji Summit – 3776 metrów – osiągnięcie samego szczytu
  • Mount Fuji Skyline – 2378 metrów
  • Fuji Subaru Line – 2304 metry
  • Fuji Azami Line – 2000 metrów

Alpy Północne – Hida:

  • Shirakaba Pass – 1641 metrów
  • Norikura Skyline Road – 2790 metrów n.p.m. – start z Hirayu
  • Norikura Skyline Road – 2790 metrów n.p.m. – Maekawadoo Bridge
  • Abou Pass – 1796 metrów
  • Tateyama Kurobe Alpine Route – 2427 metrów
  • Kurobishidaira Ski Station – 1676 metrów
  • Tsugaike Sanso – Schronisko narciarskie – 1856 metrów
  • Otomiyama Pass – 1530 metrów
  • Mount Yakebitai Ski Station – 2004 metry
  • Shiga Kogen Ski Resorts – poniżej 2000 metrów
  • Kasatake Pass – 1903 metry (droga 66)
  • Mount Yokote – 2307 metrów
  • Asama Shirane Shiga Sawayaka Highway – 2022 metry + Yugama Crater Lake
  • Japan’s National Route 292 – 2172 metry – najwyższa droga ciągła Japonii
  • Kenashi Pass – 1910 metrów
  • Palcall Tsumagoi Ski Resort – 2090 metrów
  • Yunomaru Ski Area Pass – 1730 metrów (droga 94)
  • Ikenodaira Information Center – 2061 metrów
  • Kurumazaka Pass – 1973 metry
  • Utsukushigahara Plateau – (Ougatou Hotel) – 2023 metry
  • Tobira Pass – 1650 metrów (droga 460)
  • Mikuni Pass – 1740 metrów (z 68)
  • Odarumi Pass – 2365 metrów

Alpy Centralne – Kiso:

  • Komagatake Ropeway Shirabidaira Station – 1695 metrów
  • Tanohara Park – 2200 metrów
  • Ontake Ropeway Station – 2130 metrów
  • Ontake Ski Station – 2124 metry (od Tea Horn)
  • Ontake Ski Station – 2189 metrów (z 435)
  • Alpy Południowe – Akaishi:
  • Ryomata Hut – 2018 metrów
  • Kitazawa Pass – 2032 metry

 

Podsumowując, wyprawa rowerowa "Japan Expedition 2023" była niezwykłym i wyjątkowym przeżyciem, które pozwoliło mi poznać piękno Japonii, jej kulturę i przyrodę. To podróż, którą z pewnością będę wspominać przez wiele lat.

Damian Drobyk http://damiandrobyk.pl/

Polecane produkty

Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Red-Black 50L

Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Red-Black 50L

Uniwersalne - do miasta i na wyprawę rowerową; Wodoszczelne; Polskie sakwy rowerowe; Materiał Poliester z Niemiec; 5 lat gwarancji ...
Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Yellow-Black 50L

Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Yellow-Black 50L

Uniwersalne - do miasta i na wyprawę rowerową; Wodoszczelne; Polskie sakwy rowerowe; Materiał Poliester z Niemiec; 5 lat gwarancji ...
Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Blue-Black 50L

Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Blue-Black 50L

Uniwersalne - do miasta i na wyprawę rowerową; Wodoszczelne; Polskie sakwy rowerowe; Materiał Poliester z Niemiec; 5 lat gwarancji ...
Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Green-Black 50L

Extrawheel sakwy rowerowe tylne Biker Green-Black 50L

Uniwersalne - do miasta i na wyprawę rowerową; Wodoszczelne; Polskie sakwy rowerowe; Materiał Poliester z Niemiec; 5 lat gwarancji ...
Extrawheel torba na kierownicę Handy Premium Black XL 7,5L Cordura

Extrawheel torba na kierownicę Handy Premium Black XL 7,5L Cordura

Torby na kierownicę rowerową; Wodoszczelne; Polska torba rowerowa; Materiał - Cordura z Niemiec; 5 lat gwarancji ...

Polecane artykuły

Jakie sakwy rowerowe wybrać: Poradnik

Jakie sakwy rowerowe wybrać: Poradnik

27-01-2024
Jakie sakwy rowerowe wybrać: Poradnik Sakwy rowerowe dostępne na rynku oferują różnorodne rozwiązania, wykonane są z różnych materiałów i komponentów. Duża część toreb i sakw rowerowych jest produkowana w Azji, korzystając z gotowych rozwiązań dostarczanych przez lokalnych...